Bevægelsen mod mere opladning og mindre parkering
I takt med elbilernes stigende popularitet er behovet for ladestandere vokset, hvilket har givet anledning til bekymringer om adgangen til opladningsmuligheder. E.ON ønsker at finde løsninger på denne udfordring, ved at gøre det mere bekvemt for elbilsejere at tilgå ladestationer, samtidig med at man ønsker at undgå langvarig parkering på disse steder. For at opnå dette vil virksomheden indføre et spærreafgiftssystem.
Væsentlige detaljer om spærreafgiftssystemet
Fra den 1. oktober 2023 vil spærreafgiften træde i kraft efter 4 timers opladning ved off entlige standard ladepunkter (op til 22 kW) og 1 times opladning ved hurtig og lynladestationer (50 kW og derover). Afgiftssatserne er som følger:
• Standard Ladepunkter: 75 øre pr. minut
(svarende til 45 DKK pr. time)
• Hurtig- og Lynladestationer: 2 DKK pr. minut
(svarende til 120 DKK pr. time)
Priser inkluderer moms, og spærreafgiftssystemet gælder kun mellem kl. 08:00 og kl. 22:00 hver dag. Dette betyder, at elbilsejere der ønsker at lade om natten stadig kan gøre det uden at pådrage sig afgifter i disse timer. Hvis f.eks. et køretøj tilsluttes kl. 18:00, kan det forblive tilsluttet indtil kl. 08:00 næste dag uden at pådrage sig spærreafgift.
Undgå spærreafgiften
For at undgå spærreafgiften har elbilsejere flere muligheder:
• Flyt køretøjet, inden det har været tilsluttet en ladepunkt i 4 timer mellem kl. 08:00 og kl. 22:00 ved standard ladepunkter eller i 1 time ved hurtig- og lynladestationer.
• Ankom til et standard ladepunkt efter kl. 18:00 for at undgå at skulle fl ytte køretøjet i løbet af natten. Spærreafgiften begynder kl. 08:00 den følgende morgen, selvom køretøjet parkeres der efter kl. 20:00.
• Brug udelukkende hurtig- og lynladestationer til opladning og fl yt køretøjet til en parkeringsplads, når det er fuldt opladet.
Voksende trend med spærreafgifter og tidsbegrænsninger
E.ON’s indførelse af spærreafgiften afspejler en voksende tendens i branchen med at håndtere brugen af ladestationer effektivt. I byer som Aarhus har elbiler lov til at parkere gratis i op til 4 timer, og tidsbegrænsninger er allerede på plads på flere lokationer. Københavns Kommune arbejder også på at indføre en maksimal parkeringstid på 3 timer ved ladestationer samt et krav om tilslutning. Denne regulering forventes udrullet på alle ladestationer i København i løbet af det kommende år. Spærreafgifter er også blevet anerkendt af forskellige ladestation-operatører og i forskellige ladningsapps.