Der er kommet markant flere ladestandere til de danske forbrugere. I juli måned sidste år var der 6.779 offentlige ladepunkter i Danmark. Dette tal var vokset til 13.641 offentlige ladepunkter i juli 2023. Der var dermed tale om en imponerende stigning i antallet af offentlige ladepunkter på 6.862 ladepunkter eller 101 procent, når man sammenligner med juli måned året forinden.
Endnu større var væksten i antallet af offentlige lynladepunkter. Antallet af offentlige lynladepunkter steg med 107 procent fra 613 offentlige lynladepunkter i juli 2022 til 1.266 offentlige lynladepunkter i juli 2023. I samme periode steg antallet af elbiler på de danske veje med 66 procent. Dermed var væksten blandt ladepunkter større end stigningen i antallet af biler, hvilket er betyder, at biler konkurrerer om hvert ladepunkt.
Fordoblingen af antallet af ladestandere betød, at der ved udgangen af juli var 11,1 elbiler per offentligt tilgængeligt ladepunkt på landsplan. Det er en klar forbedring fra juli 2022, hvor der var 13,5 elbiler per offentligt tilgængeligt ladepunkt. Udviklingen fra juli 2022 til juli 2023 betyder derfor bedre vilkår for elbilisterne, da opladningen af bilen er blevet nemmere.
“Det er positivt at der kommer flere ladepunkter per bil, både for elbilisterne og for den grønne omstilling af bilparken. Ansvaret for den nødvendige ladeinfrastruktur ligger i høj grad ved kommunerne, hvor der i nogle kommuner er stort behov. Der er en stor opgave i at få udbredt flere offentlige ladestandere til de borgere, der ikke har mulighed for opsætning af en privat ladestander,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Stigende elektrificering kalder på udbygning af ladeinfrastruktur
I takt med at elektrificering måned for måned spiller en større rolle i bilsalget, betyder det naturligvis højere krav til den offentligt tilgængelige ladeinfrastruktur. Omstillingen til opladelige biler er i gang, hvilket fremstår tydeligt i første halvår af 2023, hvor andelen af nyregistrerede opladelige biler har været 45 procent. Et tal som forventes at stige markant frem mod 2030. Derfor er det vigtigt at fastholde udviklingen, som gør det muligt at oplade alle elbilerne på de danske veje.
Læs mere om bilsalget her.
Markedsreguleringer er nødvendige
Med den stigende andel af opladelige biler er det ikke kun forbedrede offentlige lademuligheder, der er behov for, men også gennemskuelige markedsvilkår omkring betaling for opladning.
Det er vigtigt at sikre, at elbilsejere ikke står dårligere stillet, når det kommer til betaling for opladning, som et resultat af manglende konkurrence. De Danske Bilimportører foreslår derfor, at udbygningen af den danske ladeinfrastruktur følges op af politisk handling, der understøtter et frit lademarked og bidrager til et konkurrencepræget marked.
“Der må ikke være tvivl om hvad en opladning koster, når man står ved standeren eller hvad en tilsvarende opladning koster andetsteds. Den grønne omstilling har kun gavn af, at lademarkedet er baseret på fri konkurrence med gennemsigtighed.” siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.