Ny Peugeot E-208 med skarpere klør

Som efterfølger til ni generationer af PEUGEOT bybiler har 208 haft uafbrudt succes siden lanceringen i slutningen af 2019. På lidt over tre år er der på verdensplan produceret 1.000.000 enheder af 208’eren og i Danmark er den solgt i mere end 24.000 eksemplarer, hvilket gør den til den mest populære personbil hos danskerne i perioden. I 2021 og 2022 var PEUGEOT 208 den bedst sælgende bil i Europa på tværs af alle segmenter.

Den elektriske version, E-208, har bidraget til succesen og opnåede i 2022 at blive Europas bedst sælgende elbil i B-segmentet. I Frankrig sidste år var den endda den bedst sælgende elbil på tværs af alle segmenter.

Den nye PEUGEOT E-208 kommer til salg i Frankrig november 2023 – introduktionen på det danske marked er endnu ikke fastlagt.

Modelprogrammet vil være baseret på tre udstyrsvarianter – ALLURE, ACTIVE, GT – og fem drivlinjer, inklusiv den nye 115 kW/156 hk fuldelektriske motor, der tilbyder en rækkevidde på 400 km (WLTP kombineret cyklus under godkendelse) og den nye mildhybrid 100 hk og mildhybrid 136 hk.

JEROME MICHERON, PEUGEOT PRODUKTDIREKTØR“At arbejde på en model, der er så ikonisk og succesfuld som 208’eren, er altid en stor opgave. Vores mål var at tage designet og ydeevnen af 208’eren til et højere niveau, og samtidig bevare den unikke karakter. Den nye 208 er mere 208 end nogensinde: mere løve-DNA, sjovere at køre, mere teknologisk…alt i alt, mere uimodståelig! Og mere elektrificeret med den nye elmotor med en rækkevidde på 400 km og den nye HYBRID 100 og HYBRID 136”

Et iøjnefaldende og sporty design

Det er aldrig nemt at opdatere et ikon. Udfordringen for PEUGEOTs designere var at tilføre et nyt niveau af modernitet og lidt mere kant til 208’eren og samtidig besvare det karakteristiske design.

MATTHIAS HOSSANN, PEUGEOT DESIGNDIREKTØR“PEUGEOT-designteamet har tacklet den udfordring, vi fik stillet med stor entusiasme. Vi ønskede at styrke den stærke personlighed yderligere uden at miste den overordnede designlinje. Den nye front med den nye PEUGEOT-lyssignatur har sammen med de re-designede baglyster med de tre klør givet designet et friskt look og en mere katteagtig holdning, samtidig med at den sporty og skulpturelle silhuet, som kunderne elsker er bevaret.”

Den nye PEUGEOT lyssignatur blev først introduceret på 9X8 Hypercar og siden den nye 508 og 508 SW samt 2008. Nu pryder de tre lange lodrette lyskløer også kofangeren på 208, hvor de er placeret yderligt for at give 208 en visuelt bredere og mere solid fremtoning.

Alle nye 208’ere har denne nye lyssignatur og på GT-versionen bliver de tre lyskløer illustreret i fuld LED-forlygterne ved hjælp af tre uafhængige optiske moduler.

Alle nye 208-modeller har den nye front med mærkets nye logo i centrum. Mønsteret i kølergitteret er indfarvet i karrosserifarven og blender ind i kofangeren.

Mærkets emblematiske baglygtesignatur, er opdateret og består nu af tre sidestillede vandrette røde kløer. De tre elegante linjer af LED lys forlænger den sorte stribe rundt om bagklappen og giver bilen indtryk af en bredere bagende. På GT-versionen er baklygter og blinklys også LED.

Lanceringsfarven på den nye E-208 er den nye Agueda gul, mens en anden ny farve til 208´erens farvepalet er Selenium grå.

Den nye 208 fås i syv farver: Agueda gul, Selenium grå, Artense grå, Perla sort, Banquise hvid, Elixir rød og Vertigo blå. Alle nye 208-modeller har blanksorte bakspejle, uanset den valgte farve, og GT-versionen leveres som standard med blanksorte hjulkasser (og som ekstraudstyr et sort tag).

De nye aluminiumsfælge er et af nøgleelementerne i PEUGEOTs nye design og den nye E-208 kommer med en række nye designs i 16-tommer (NOMA diamantslebne tofarvede hjul) eller 17 tommer (YANAKA diamantslebne tofarvede hjul med skær). Alle alufælge har et 4-eger center stemplet med PEUGEOT-logoet, som skjuler hjulmøtrikkerne.

Køreglæde med et mere teknologisk PEUGEOT i-Cockpit®

Det var på den første generation af 208´eren, at PEUGEOT introducerede det emblematiske i-Cockpit®. I dag er det endnu mere teknologisk og ergonomisk, hvilket bidrager til køreglæden i den nye PEUGEOT E-208.

Instrumentgruppen er ideelt placeret i førerens øjenhøjde og har et digitalt display på ALLURE- og GT-versionerne. Den 10-tommer store digitale skærm har et nyt design og på GT-versionen et 3D-display som standard. Føreren kan tilpasse farven på skærmen samt layoutet og visningen af oplysningerne efter sine præferencer. På ACTIVE-versionen har den nye 208 beholdt en analog instrumentgruppe med 3,5″ farveskærm.

Den store centrale 10-tommer touchskærm er nu standard på alle versioner af den nye 208. På 208 ALLURE og GT har den centrale skærm HD-teknologi, mens alle versioner stadig er udstyret med klavertaster under den centrale skærm for hurtig adgang til tastefunktionerne.

De nye 208’ere, som er udstyret med sekstrins manuelle gearkasse har fået en ny gearvælger for forbedret ergonomi, mens versionerne med automatgear har bevaret den elegante gearvælger, der blev introduceret i foråret 2022.

Den nye E-208 byder på en større rækkevidde

E-208 fås nu med en 115 kW / 156 fuldelektrisk motor, kombineret med et 51 kWh batteri, der giver en rækkevidde på 400 km (WLTP kombineret cyklus under godkendelse).

Opladningstiderne fra 20 % til 80 % er mindre end 25 minutter fra en hurtigoplader (100 kW), 4 timer 40 minutter fra en Wallbox (7,4 kW) og 11 timer og 10 minutter fra en forstærket stikkontakt (3,2 kW).

For kunder, der vil afprøve en light-udgave af elektrificering, tilbyder 208 to nye 48V mildhybrid-drivlinjer, bestående af den seneste generation af PureTech 100 hk og 136 hk benzinmotor, kombineret med e-DCS6 dobbeltkobling 6-trins elektrisk styret gearkasse, der inkluderer en elektrisk motor.

Takket være et batteri, der genoplades under kørslen, giver denne teknologi ekstra drejningsmoment ved lave omdrejninger og op til 15 % lavere brændstofforbrug. I bykørsel kan de nye mildhybrid-versioner køre mere end 50 % af tiden i 100 % nul-emission elektrisk tilstand.

Kunder, som foretrækker konventionelle benzinversioner, har mulighed for at vælge imellem to økonomiske motorer:

– PureTech 75: 3-cylindret 1.2 benzinmotor med 75 hk, udstyret med et Stop & Start-system, kombineret med en 5-trins manuel gearkasse.

? PureTech 100: 3-cylindret 1.2 benzinmotor med 100 hk, udstyret med et Stop & Start-system, kombineret med en 6-trins manuel gearkasse.

Et overskueligt modelprogram

For at gøre det nemmere for kunderne at vælge, er udvalget af den nye 208 blevet forenklet til tre versioner: ACTIVE, ALLURE og GT.

? ACTIVE: ny lyssignatur for og bag, manuel aircondition, elektriske for- og bagruder, elektriske sidespejle, PEUGEOT i-Cockpit® med 10″ central touchskærm, USB- C indgang foran.

? ALLURE: samme som ACTIVE + 16″ “NOMA” alufælge, indfarvet kølergitter, parkeringsassistance for og bag, elektrisk sammenklappelige sidespejle, PEUGEOT i-Cockpit® med 10″ digital cluster og 10″ høj- definition central touchskærm, PEUGEOT i-Connect® infotainmentsystem med fuld smartphone-tilslutning, 2 USB-C- indgange foran, 1 USB-C-indgang og 1 USB-A-indgang bag.

? GT: samme som ALLURE + Full LED-forlygter, high-definition parkeringskamera, nøglefri adgang og start, ambientebelysning, 10-tommer digitalt instrumentpanel med 3D-display, elektrisk sammenklappelige sidespejle med velkomstbelysning, blanksorte hjulkasser, GT badges.

Den nye PEUGEOT E-208 har stadig de samme kompakte udvendige dimensioner: 4,055 m lang, 1,745 m bred (ekskl. spejle), 1,43 m høj. Bagagerumsvolumen forbliver uændret på 309 liter (under hattehylden).

Mest læste:

Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

”Design en Mustang, der kan overhale alle europæiske sportsvogne indenom”. Sådan lød opgaven til Fords amerikanske designteam. Stærkt inspireret af den for nylig afslørede Ford GT3,

Læs også: